Vecka 38 och färdig bakad bebis

Du är på dag 260 av 280. (92,9%).

Du är i vecka 38.
Du har gått 37 fulla veckor och 0 fulla dagar (v37+0).
Du är i 9:e kalendermånaden.
Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 15 mar 2012
Du har 20 dagar kvar till beräknad förlossning.


Kroppen:
Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.

Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.



Nu är mitt mål uppnått. Bebisen är färdigbakad och den får mer en gärna komma ut. Det enda datumet jag gärna skippar är dock 29 februari, men blir det då så blir det, inget o göra åt. Jag har igår och idag haft rätt mycket sammandragningar, inte onda så bara vanliga förvärkar. Har även senaste veckan kännt mig matt och blir lätt yr. Idag kallsvettas jag. Vet inte om det är utrymmet i magen som orsakar det hela och bebis trycker på något. Jobbigt att känna som jag gör iaf. Mår inte särskilt bra av graviditeten så jag hoppas det inte är allt för långt kvar. Ska ju orka ta hand om bebis sen med och vill inte att alla mina krafter ska gå åt till graviditeten.

Hickar gör bebisen massor. Sedan igår kväll har jag kännt av det 5-6 ggr. Måste vara rekord. Mysigt iaf att få känna bebis där inne. Alicia hickade med massor i magen, så kanske är bebisen lik henne ;

Ja bara vänta nu då och se vilken dag bebis väljer sin födelsedag på. Jag ser fram emot att få ha ont ett tag och klämma ut bebis, nästan längtar efter smärtan, lovar att jag ångrar det sen, men just nu längtar jag faktiskt.

Kommentarer
Postat av: Elin

Tänk att det är dags nu - när som helst! Det är så himla spännande, och vi ser fram emot att, om vi får, avlägga en visit när ni känner att ni kommit in i att vara sex i familjen. Kram

2012-02-25 @ 01:55:23
Postat av: Marine

Fnissar återigen lite igenkännande här hemma. Precis så tänkte jag med om smärtan i slutet av graviditeten. Sade till och med till H att man måste vara bra trött på graviditeten eller lite smått puckad om man går och LÄNGTAR efter smärtan. Men den brukar ju vara ganska hastigt övergående trots allt. Hur som helst har du ju säkert max 19 dagar kvar nu. Tror absolut inte att du kommer gå över, för det har du ju inte gjort tidigare. Även om det känns tungt så är det verkligen inte långt borta nu. Men jag tror mig veta precis hur du känner just nu. Kram kram kram

2012-02-25 @ 11:45:39
Postat av: Lina

ojoj fullgången, va spännande =) hoppas du har din bebbe inom några dagar då (förutom den 29.e). Jasså om den liknar alicias tid i magen så kanske det är en liten tjejja där inne i alla fall =) kram Lina

2012-02-27 @ 11:20:08
URL: http://mizzlina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0