Förbereder

Jag är en planerings människa enda ut i fingerspetsen. Iaf så gott det går att nu planera ;-)
Jag har iaf planerat hur jag VILL att min föräldraledighet ska se ut. Tänkte ju vara hemma två sommrar vilket innebär att föräldradagarna måste räcka fram till dess.  Dock ska jag jobba två månader våren 2013 då Mattias är hemma istället. Vill inte heller snåla för mycket med att ta ut lite föräldradagar då inkomsten blir så himla låg då och då vi bor dyrt skulle det kanske innebära att vi går på knäna istället. Bättre då att dagarna får ta slut och vi har det bra undertiden. Jag har iaf skickat ín om ändrad inkomst och fick för någon vecka sen ett högre beslut en vad jag anmält. Undrade hur de räknat, men efter att ha varit i kontakt med dem idag så vet jag att det stämmer då de varit i kontakt med min arbetsgivare som räknat ut ett annat snitt i OB en vad jag räknat på. Det känns bra att veta hur mycket jag får varje dag jag ansöker FP på. Så föräldraledigheten är planerad vilket känns toppen.

Nästa steg är att anmäla ändring av barnomsorg. Noel kommer få gå 15 timmar i veckan på avgiftsfri förskola det innebär att han är ledig alla lov vilket han ändå skulle få vara så varför då betala för en plats? De två stora kommer få sluta helt på frita och gå hem efter skolan. Känns bra att få alla barn hemma på loven, kunna ta allt i lugn takt och bara mysa tillsammans utan stress. Och dessutom lite reducering av utgifterna även om det ökar en del på andra områden i o med att de kommer äta mellanmål hemma varje dag och alla måltider hemma på loven. Kanske går det jämt ut? Hur som helst känns valet självklart.

Nästa som jag väntar besked om är om min gravidpenning blir godkänd eller inte. Skulle behöva veta det redan denna veckan då schemat ska vara inne på jobbet den här veckan. Men tyvärr är det inte så och jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag lägga schemat som om att jag får det godkänt eller ska jag bara lägga hur jag tänkt nu. Problemet är att jag lagt in semester vecka 8 och får jag gravidpenning godkänt kan jag lika bra spara på semestern. Har jag då fler semester dagar kvar kan jag lägga in en fyra semester dagar i januari så jag arbetar mindre i veckan då och därmed kunna arbeta hela januari. Det hade ju varit det bästa trots allt. Då får jag en full lön i januari iaf. Men tyvärr får jag nog lägga som att den inte blir godkänd och sen ändra semestern i efterhand. Skulle jag då tycka det blir för mycket i januari får jag ta ut några dagar av gravidpenning istället då jag sökt från 16 januari. Men då får jag ett lönebortfall och mitt jobb drar alltid mer en att man endast förlorar 20% när man fått tillbaka de 80% från Fk. Ja vilket dilemma jag har. Men det löser sig säkert i slutändan. Pengar är ju inte allt, men det vore trevligt att få en liten buffert inför föräldraledigheten.

Hur som helst är jag inne i en intensiv förberedelsefas. Det är mycket som ska till ;-) Börjar inse att jag iaf inte arbetar särskilt länge till innan jag går på långledighet och hemmafru livet ;-) Decembermånad är dessutom en månad där jag endast arbetar 4 dagar i veckan vilket känns toppen skönt :-D Då min kropp bråkar allt mer med mig. Foglossningen blir värre och värre, jag mår illa till och från och kallsvettas. Magen gör emellanåt ont och svanken ömmar. Att vikten även fortsätter skjuta i höjden gör ju inte saken bättre heller. Nej nog gnällt. Planeringen är iaf på gång och snart är vissa bitar avklarade. Sen kommer det sista boendet hemma med alla bebissaker mm som ska fram, men det är det för tidigt för än, väntar nog till efter jul ;-)

Kommentarer
Postat av: Lina

Visst är det bra att va planeringmänniska, det är jag med. Hatar att allt ska bli klart i sista minuten! jag ska också va hemma 2 somrar har jag tänkt mig så jag börjar och slutar min mammaledighet med semester. det är perfekt =)

2011-11-29 @ 08:26:11
URL: http://mizzlina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0